Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Testimonials

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Sandro Rosell
FC Barcelona President

Biznes

Znamy plany rumuńskiego rządu dotyczące zakupu nowego uzbrojenia. Zwiększenie budżetu armii do 2% PKB pozwoli między innymi na zakup myśliwców wielozadaniowych, zestawów rakietowych i korwet. Do 2026 roku wydanych zostanie na ten cel niemal 10 mld euro.

Ponad trzy miliardy euro będzie kosztowało pozyskanie siedmiu zestawów Patriot. Oznacza to, że Rumuni pozyskają wyrzutnie rakiet taniej niż Polacy. Wiąże się to z faktem, że zdecydowano się na zakup broni posiadającej prostszą konfigurację. Kolejne inwestycje wiążą się z pozyskaniem czterech korwet wielozadaniowych i dwunastu myśliwców F-16, co zapowiadano już kilka miesięcy temu. Obecnie rząd zapowiedział jednak, że w najbliższej przyszłości rumuńskie siły powietrzne zostaną wzmocnione jeszcze większą liczbą myśliwców. Ambitny plan zakłada, że do 2022 roku Rumunia będzie dysponowała łącznie sześćdziesięcioma myśliwcami, co pozwoli zastąpić przestarzałe samoloty MiG-21.

Na tym nie koniec planów modernizacji rumuńskiej armii. Wzrośnie też potencjał sił lądowych, na wyposażenie których trafią między innymi nowoczesne transportery opancerzone. Minister obrony narodowej Adrian Ţuţuianu podpisał też list intencyjny, w którym strona rumuńska deklaruje chęć zakupu od USA helikopterów szturmowych.

Czytaj też:

Rumunia na 44-tym miejscu w rankingu Global Firepower

Miasto zdecydowało się rozdać pięć tysięcy bonów o wartości 500 lei każdy, aby zmotywować mieszkańców do kupna roweru. Efekt przerósł najśmielsze oczekiwania. Setki ludzi ustawiało się w kolejkach, aby złożyć w urzędzie odpowiednie dokumenty.

Przy bulwarze Królowej Elżbiety od poniedziałkowego poranka ustawiały się tłumy chętnych, aby zdobyć bon opiewający na sumę 500 lei. Będzie go można wykorzystać przy zakupie roweru, ale nie tylko - akcja ma także zachęcać do nabywania elektrycznych rowerów i skuterów. Wszystko po to, aby wpłynąć na zmniejszenie korków i zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza.

Dokumenty potwierdzające udział w akcji można składać do 10 sierpnia, ale prawdopodobnie limit pięciu tysięcy bonów będzie wyczerpany już na długo przed tym terminem. Zwłaszcza, że wymagania nie są wygórowane -  wystarczy mieć skończone 18 lat, rumuńskie obywatelstwo i meldunek w Bukareszcie. Dyskwalifikację może natomiast spowodować zatrudnienie w którejkolwiek jednostce związanej z władzami miasta. Przy przyznawaniu bonów obowiązuje zasada "kto pierwszy, ten lepszy".

Jak wyglądała sytuacja pod urzędem, można się przekonać oglądając poniższy film:

Fot. Kadr z filmu, youtube

W czwartek późnym popołudniem został odłączony jeden z dwóch reaktorów jedynej rumuńskiej elektrowni jądrowej, która znajduje się w miejscowości Cernavodă. Według oficjalnych informacji nie ma żadnego zagrożenia dla ludzi i środowiska.

Jak poinformowali przedstawiciele spółki Nuclearelectrica, awaria nastąpiła o w czwartek o 17:40 miejscowego czasu. Reaktor został automatycznie odłączony od sieci elektrycznej, a w jego miejsce energię zaczęto dostarczać z tradycyjnych źródeł. Wciąż wyjaśniane są okoliczności zdarzenia, a zarząd elektrowni zapewnia że reaktor ma zostać ponownie podłączony w jak najkrótszym czasie. Oba reaktory dostarczają ok. 20% energii elektrycznej w całej Rumunii.

Elektrownia atomowa była planowana jeszcze w latach osiemdziesiątych, jednak prace nad uruchomieniem pierwszego reaktora ukończono dopiero w 1996 roku. Drugi reaktor, o którym mowa w artykule, został oddany do użytku w 2007 roku. Oba mają moc 706 MW. W planach jest budowa dwóch kolejnych elementów elektrowni mających osiągnąć moc 720 MW. Pierwotnie w Cernavodă miało funkcjonować pięć reaktorów.

Należąca do grupy Renault marka Dacia pochwaliła się właśnie wynikami za pierwsze półrocze bieżącego roku. Na całym świecie zanotowano wzrost sprzedaży wynoszący 9,3%.

Ogółem nowych nabywców znalazło 332 845 samochodów rumuńskiej marki. Oznacza to, że Dacia posiada obecnie 2,6% udziału w rynku. Jeśli dobry trend się utrzyma, to być może uda się pobić ubiegłoroczny rekord, kiedy to na całym świecie sprzedano więcej niż 584 000 Dacii.

Obecnie produkowanych jest pięć modeli Dacii, w wielu zróżnicowanych wariantach nadwozia. Wśród nich znajdują się prawdziwe sprzedażowe hity, takie jak modele Sandero czy Duster. W ofercie jest też Dacia Logan II, która jest najchętniej wybieranym samochodem wśród rumuńskich taksówkarzy. Model ten jest produkowany od 2004 roku, kiedy to zastąpił kultowe już Dacie 1300.

Historia kooperacji Dacii i Renault sięga lat sześćdziesiątych XX wieku, kiedy to w komunistycznej Rumunii zaczęły powstawać modele 1100 produkowane na licencji Renault 10. Późniejsze lata przyniosły kolejne konstrukcje wzorowane na francuskich rozwiązaniach. Od 1968 roku ruszyła produkcja Dacii 1300 na licencji Renault 12. Model ten, choć po wielu zmianach, był produkowany aż do 2004 roku. Przez 35 lat bramy fabryki w Mioveni opuściło prawie 2 miliony samochodów tego typu.

Czytaj też:

W Mioveni powstanie muzeum Dacii

Sprzedaż samochodów mocno w górę

Autostrada A1 pomiędzy Devą a Lugoj zostanie w całości otwarta dopiero za kilka lat. Najpierw prace zostały opóźnione przez niedopełnienie spraw formalnych. Teraz budowlańcy zmagają się z problemami wynikającymi z osuwającym się terenem.

Problemy pojawiły się na odcinku w okolicy Holdea, gdzie wykonawcą jest firma Teloxim. Ziemia osunęła się w miejscu, w którym wznoszony jest wiadukt mający służyć za przejście dla zwierząt. Prawdopodobną przyczyną zaistniałej sytuacji jest zastosowanie złej jakości materiału służącego do utwardzenia terenu. Sprawa jest badana przez specjalny zespół, który zdecyduje o dalszych działaniach.

To nie pierwsze opóźnienie przy budowie autostrady A1 Deva - Lugoj. Wykonawcy tego odcinka zostali wyłonieni już w 2013 roku, jednak ostatecznie prace ruszyły z ogromnym opóźnieniem. Do tego, wykonawcy rozpoczęli je bez posiadanych odpowiednich zezwoleń. Dlatego też budowę wstrzymano w 2015 roku, aby zaprojektować nie uwzględnione w projekcie bariery i naziemne przejścia dla zwierząt. Mimo to, niektóre elementy trasy zostały ukończone. Krótki odcinek otwarto w marcu bieżącego roku, kolejny fragment zostanie oddany do użytku w sierpniu. Cała autostrada na trasie Deva - Lugoj zostanie ukończona nie wcześniej jak w 2020 roku.

Autostrada A1 docelowo ma połączyć Bukareszt z Ploeszti, Sybinem, Aradem i granicą z Węgrami. Do ukończenia, poza omawianym fragmentem, pozostał najbardziej skomplikowany odcinek autostrady przecinający Karpaty, którym będzie można dostać się z Ploeszti do Sybina.

Czytaj też:

Via Carpatia coraz bliżej

Należąca do urodzonego w Syrii Nawafa Salameha grupa Alexandrion wybuduje w okolicach Nowego Jorku destylarnię, w której zatrudnienie znajdzie około czterystu pracowników. Pozwoli ona na wytwarzanie słynnych koniaków wedle oryginalnej receptury.

Inwestycja to efekt kilkuletnich obserwacji amerykańskiego rynku. W efekcie, budowa zakładu ruszy już w przeciągu kilku miesięcy. Być może już w tym roku zostaną tam wytworzone pierwsze alkohole - w tym koniak Alexandrion, flagowy produkt firmy. Przedstawiciele spółki liczą na to, że jest to początek ich obecności na tamtejszym rynku.

Alexandrion Grup jest największym producentem alkoholi wysokoprocentowych w Rumunii. Założona w 1994 roku przez pochodzącego z Syrii Nawafa Salameha firma posiada obecnie dwa zakłady produkcyjne (w okręgu administracyjnym Prahova i Suceava) gdzie produkowanych jest łącznie ponad trzydzieści gatunków alkoholi.